Van schelp tot stijl: het verhaal achter DownUnder

Daan (21), Justin (25), Roy (21) en Sem (20) begonnen twee jaar geleden een bedrijf door een ludiek product de Zeeuwse markt op te brengen middels het Student Company programma tijdens hun opleiding aan de HZ University of Applied Sciences. Hun Mosselsokken en -onderbroeken, gemaakt van bamboe, waren razendpopulair en binnen no-time uitverkocht.

“Ondanks het grote succes, wilden we meer impact maken,” vertelt Justin. “Er zijn al zoveel kledingmerken. Hoe gingen wij het verschil maken? Met die insteek kwamen we de minor Innovative Entrepreneurship binnen. Tijdens die periode zijn we gestimuleerd om verder te kijken dan onze neus lang was. Wat gebeurde er nog meer in de wereld van de mosselschelp? We kwamen erachter dat er een enorme afvalstroom is van mosselschelpen, waar nog geen grootschalig einddoel voor is, behalve dat ze af en toe gebruikt worden in een kunstwerk of voor oesterbroed. Dat terwijl er allerlei mooie mineralen in de schelpen zitten. Zonde om niets mee te doen. Hoe konden we impact maken en dat verhaal bij de mensen brengen die graag mossels eten? Zouden we de schelpen misschien kunnen verwerken in keramiek? Zo konden we aan de klant laten zien wat de recyclingmogelijkheden zijn en bijdragen aan de beleving, door ze van een bord te laten eten, gemaakt van het restproduct. Het leek ons een fantastisch idee. 

We startten een onderzoek op, want weet jij wat er in een mossel zit? Ik toen ook niet. In buurlanden hebben we testen gedaan in een lab, met chemische formules, om te zien hoe de schelp reageert in combinatie met andere stoffen en glazuren. Ik ben geen scheikundige, dus dat was een bijzonder proces om mee te maken. Daarnaast was het ook wel frustrerend wanneer er weer een bord of beker uit elkaar spatte. De eerste paar keren dat we keramiek maakten met verpulverde schelpen erin, lukte het niet. Toch gaven we niet op. Na een jaar hadden we het eerste werkbare product in handen. Op dit moment maken we samples van servies voor restaurants. Voor nu is de afzetmarkt de horeca, maar uiteindelijk willen we ook producten verkopen aan particulieren.” aldus Justin. "De winst die we maakten met onze onderbroeken en sokken, gebruikten we voor het onderzoek. Op die manier hebben we onze eigen ontwikkeling gefinancierd,” vult Daan aan. “De volgende stap is onderzoeken of we ditzelfde proces ook kunnen doorlopen met andere afvalstromen, zoals oesterschelpen. Maar zover is het nog niet.”

Waarom kozen jullie voor deze minor?

“Tijdens de Student Company, toen DownUnder onstond, volgden we een week de bootcamp van Dockwize. De minor paste heel goed bij onze ambitie om door te ontwikkelen en verder te gaan met ondernemen. We volgden de minor alle vier op een ander moment, zodat steeds iemand van ons intensief tijdens school aan het idee werkte,” zegt Daan.

Downunder

Justin (links), Daan (rechts)

Welke kwaliteiten hebben jullie unlocked door de minor?

“Nieuwe inzichten, trends in de markt ontdekken, focus verleggen: we leerden heel veel. Daarnaast merkten we wel dat we al veel gegroeid waren. Tijdens de Student Company waren we student, nu echt al meer ondernemer. Dat was leuk om te merken,” vertelt Justin.  “Voor mij persoonlijk was het goed om te leren dat je proces eigenlijk nooit in een rechte lijn loopt. Ondanks tegenslagen moet je niet opgeven. Op momenten dat we twijfelden of het wel ging lukken, bedachten we dat en zetten we door.” Daan leerde vooral de waarde van een sterk netwerk: “We deden eigenlijk alles zelf en legden niet veel contact met andere ondernemers of partijen. Die hadden we wel nodig om de volgende stap te zetten. Daarom woonden we events van Dockwize bij, zoals de gratis netwerklunch op dinsdag en de gerenommeerde Fuck Up Night, waar ondernemers vertellen over hun grootste blunder. Dan kom je toch een beetje meer uit je comfortzone. Dat went snel en levert mooi contacten op.”

Wat maakt deze minor zo waardevol?

“Het is een traject van 20 weken waarin je echt leert of het ondernemerschap je trekt of niet. Je kunt niet echt een mening hebben tot je het ervaren hebt. Je krijgt één dag per week les en mag de rest van week zelf inplannen. Op die manier kom je jezelf wel tegen en leer je hoe serieus je bent op ondernemersvlak. Als het bij je past en je wil ervoor gaan, is dit een gouden kans om door te zetten, maar ook als je nog niet weet of het bij je past, raad ik aan er gewoon voor te gaan!”  zegt Justin.

Wil jij weten hoe het is om ondernemer te zijn en je eigen bedrijf te runnen? Dan is onze minor Innovative Entrepreneurship wat voor jou! Deze minor is dé kans om je ondernemersvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Leer van onze ervaren businesscoaches en laat je inspireren om jouw idee om te zetten in een succesvolle onderneming. Ready to unlock your potential? Ontdek de minor hier.